Sådan passer bankerne bedre på pengene …
13 Maj. 2019 af Anders

De danske pengeinstitutter og andre finansielle virksomheder befolkes i stigende grad af nye medarbejderprofiler, som skal passe på pengene: AML-rådgiver, AML-specialist, Risk Officer, hvidvask-manager, Investigator, Sanctions Specialist, MLR Officer og Financial Crime Compliance Officer er eksempler på titler, som allerede er ombord i banker og sparekasser, og som får følgeskab af flere og flere af samme slags.

Det 4. Hvidvaskdirektiv og deraf følgende krav til processer og indsatser, som skal forebygge, at såvel store som små finansvirksomheder involveres i hvidvask-aktiviteter, har sat skub i opbygning af hvidvask-afdelinger fra København til Skagen.

Men at øvelsen for pengeinstitut X handler om andet og mere end bare at kunne sætte flueben ved overholdelse af direktivet (altså at være compliant), er vist klart for de fleste.

Det handler dybest set også om, at hvidvasksager ødelægger omdømme og kundetillid - og når dét sker, ja så ser det rigtig skidt ud for forretningen. Helt aktuelt ser vi også, at bankers ledelser søges stillet personligt til ansvar. Og dermed rykker hvidvask naturligt endnu højere op på agendaen.

De nye medarbejderprofiler og effektive processer er altså derfor helt afgørende for sikker drift af forretningen. Og der stilles helt naturligt nu også i endnu højere grad skarpt på, hvordan opgaven løses.

Blandt de konkrete opgaver, der skal løses både ved onboarding af kunder og løbende i kundeforholdet, er bl.a. screening for PEP/RCA, sanktioner m.m.

Hos BiQ har vi med vores CiQ-løsning et rigtig godt bud på, hvordan man sikrer optimal kvalitet og effektivt i dét arbejde - og bedst muligt understøtter en risikobaseret tilgang.

Tag fat i os for en snak om, hvordan vi kan hjælpe.

Anders Pors Brogaard, apb@biq.dk eller på +45 42 90 84 24